Bye bye Salvador? - Reisverslag uit Salvador, Brazilië van Maria - WaarBenJij.nu Bye bye Salvador? - Reisverslag uit Salvador, Brazilië van Maria - WaarBenJij.nu

Bye bye Salvador?

Door: mariaonthemove

Blijf op de hoogte en volg Maria

06 Februari 2012 | Brazilië, Salvador

I. Het is half 1 's middags en ik zit op school. Mijn lessen zijn net afgelopen en normaalgesproken ga ik dan de stad in om dingen te doen, maar de spanning in de stad is in dermate toegenomen dat ik liever binnen blijf.

II. 5 Dagen geleden is een derde van de politiemacht in staking gegaan en in Salvador betekent dat een complete chaos. Bendes trekken door de stad en beroven alles en iedereen die ze tegenkomen. Het ergste is dat een gedeelte van de politie hier zelf aan meewerkt en bendes aanstuurt om zoveel mogelijk angst en verderving te zaaien zodat de loonsverhoging snel gerealiseerd zal worden. De loonsverhoging zou er moeten komen want ze verdienen veel te weinig, maar op deze manier loopt iedereen gevaar. Het laatste dodenaantal wat ik heb gehoord was 85.
III. De winkels gaan om 5 uur al dicht in plaats van 10 uur. Bussen rijden niet meer 's avonds en alle feesten en concerten zijn afgeschaft. Salvador lijkt 's avonds wel een spookstad. Eergisteren en gisteren zijn er 2500 soldaten uit Rio en Sao Paolo overgevlogen en die proberen de taken van de politie over te nemen. Ik zat met een vriendin op een heuvel aan zee en we zagen een groep legerhelicopters arriveren, dat was best impressionant. Er patrouieren dus groepen soldaten door de stad en er rijden tanks rond. Het is echt een raar gezicht in het zonnige Brazilië.
IV. Als buitenlander heb je eigenlijk geen idee hoe gevaarlijk het is en gisteren voelde ik voor het eerst de angst. In mijn wijk leek alles rustig, mensen gaan naar hun werk en mensen gaan gewoon naar het strand. Er is één bende door de wijk getrokken maar dat was om 2 uur 's nachts en er is een shopping mall overvallen. Gisteren liep ik op straat op klaarlichte dag en opeens iedereen begon te rennen en te gillen. Ik begon dus ook maar te rennen en ging snel een winkel in en de eigenaar gooide gelijk de rolluiken naar beneden. Wat er precies aan de hand was, wist niemand. De sfeer op straat is ondertussen zo gespannen dat iedereen om het minste of geringste begint te rennen.

V. In de les worden leraren telkens door familieleden opgebeld om informatie te verspreiden. Waar het veilig is, waar de bendes zich bevinden en de nieuwste ontwikkelingen. Vanochtend hoorde we dat het leger 12 politiechefs heeft opgepakt die volgens hun de aanstichters zijn van de staking. Iedereen is nu bang dat de situatie tussen de politie en het leger uit de hand gaat lopen i.p.v. dat ze samenwerken.
VI. Ik ga proberen Salvador te verlaten, maar het openbaar vervoer is niet veilig. We horen net dat er in andere steden in Bahia ook stakingen zijn begonnen.
VII. Tot zo ver de ontwikkelingen over de staking. Voordat dit allemaal begon heb ik ook veel leuke dingen gedaan!

VIII. De eerste dag van de staking was een feestdag weer ter ere van yemanya. Wij gingen met een groepje naar de wijk Rio Vermelho waar het feest gevierd werd, maar we zijn na zo'n twee uur 'gevlucht'. De feesten zijn hier zo heftig met zoveel mensen die wat tegen je willen zeggen. In zo'n massa probeert iedereen je de hele tijd te beroven dus voel je telkens handen je zakken ingaan en je betasten. Mijn lesje heb ik in Rio wel geleerd, dus van mij valt niks te jatten. Groepen vrouwen zijn het ergste. Mannen proberen je om hele andere redenen te betasten. Ook pakken ze je de hele tijd bij je hand en proberen mee te trekken en soms proberen ze je gewoon te zoenen. Ik heb gehoord dat het met carnaval nog veel erger is dus misschien ga ik het in Rio vieren waar dat in veel mindere mate voorkomt. Een vriendin van school heeft een vader met een hoge functie in het leger en zij gaat op een militaire basis verblijven midden in Rio tijdens carnaval. Ze heeft me uitgenodigd om mee te gaan en misschien doe ik dat wel want het is wel een buitenkansje natuurlijk. De dag erna hoorde we hoe gevaarlijk de situatie was en twee mensen van school waren op dat feest bedreigd met messen en beroofd.

IX. Ondertussen is mijn mening over Salvador iets bijgesteld. Het blijft een smerige stad, maar het nachtleven is fantastisch en heeft een speciale bohemische sfeer die met geen pen te beschrijven valt. De afro-braziliaanse muziek is fantastisch en elke avond zijn er gratis concerten. Alle mensen beginnen hier altijd gelijk te dansen dus het is een vrolijke bedoeling. Het fijne is ook dat het allemaal vroeg begint en je rond middernacht weer thuis bent en zo de volgende ochtend weer fris op school bent.

X. Er liggen veel tropische eilandjes naast Salvador waarvan ik er drie heb bezocht. Met school gingen we op een boottocht (boot met keiharde samba en caipirinhas) langs twee eilanden wat fantastisch was. Het water is warm en daar ben ik heel snel gewend aan geraakt en het is heerlijk om te badderen in het ondiepe water. Ook ben ik met drie vriendinnen naar O Morro de Sao Paolo gegaan wat een populair dorp is op een groter eiland zo'n 3 uur varen van Salvador. We gingen met een Catamaran naar het eiland en wonder boven wonder was ik de enige die niet zeeziek werd. Helaas bleek ik bij aankomst in het hotel niet op de WC te passen. Na een klacht bij de receptie kregen we een upgrade (spreek uit uppiegradzzzjjie) of te wel een prachtige kamer. Wij verbleven op het derde strand (er zijn er 4). De stranden waren prachtig en het water heerlijk warm. We hebben gesnorkeld en zodra ik onder water keek zag ik de meest fantastische gekleurde visjes. De tweede hadden we half 10 afgesproken te ontbijten in het hotel. Ik was iets verlaat dus ik zei tegen de meiden dat ze maar vast moesten gaan en dat ik zo zou komen. Zo'n vijf minuten later hoor ik iemand aan de badkamerdeur morrelen. Snel kleed ik me aan en doe de deur open. Er staat een oude vrouw voor de deur die iets mompeld. Ik zie dat ze een soort bidon bij zich heeft en een grote sleutelbos dus ik neem aan dat ze de kamer komt schoonmaken. Ik zeg dat ik over 5 minuten vertrek en ze zegt dat dat in orde is. Ze legt de sleutels op het nachtkastje en tot mijn grote verbazing kruipt ze in het bed wat ik deel met een Duits meisje (Sarah)! Ze trekt de deken over zich heen en lijkt gelijk in slaap te vallen. Ik sta er bij en ik kijk er naar. Ik pak m'n telefoon en neem een foto want ik ga natuurlijk gelijk klagen bij de receptie dat de schoonmaakster in m'n bed ligt te slapen. Ik pak mijn en Sara's tas en alle dure dingen (voor het geval dit een soort boobytrap is en ze zodra ik de kamer verlaat alles jat) en loop naar buiten. Daar zie ik een schoonmaakster en ik schreeuw tegen haar dat haar onbeschofte collega in mijn bed ligt te slapen en ze komt gelijk kijken. Dan blijkt het om een demente vrouw te gaan die met haar dochter op vakantie is en na een week nog steeds haar kamer niet kan vinden. Het grappige is dat ze later tegen haar dochter zei dat ze niet snapte waarom er een meisje in haar kamer was die zei dat ze over 5 minuten zou vertrekken... Tijdens het ontbijt en eigelijk de hele dag hebben we er nog smakelijk om gelachen.

XI. De school geeft elke week gratis Capoeirales. Capoeira is een vechtsport die gepaard gaat met muziek, zang en dans. Het is ontstaan in Bahia waar de slaven deze vechtsport beoefenden onder het mom van een dans. Het is prachtig om te zien en de liederen die worden gezongen zijn meeslepend. Mijn eerste les verliep vlekkeloos totdat ik totdat ik een achterwaardse trap oefende en tot ieders grote schrik per ongeluk de leraar keihard tegen zijn borst schopte. Gelukkig kon hij er om lachen en zo werd mijn capoeiranaam 'malvada' of te wel 'bad ass'. De dagen erna heb ik vreselijke spierpijn gehad!
XII. Gisteravond was er een feestje bij iemand thuis omdat we de straat niet op kunnen en op het feest waren veel capoeirabeoefenaars aanwezig. Alle instrumenten waren aanwezig dus al snel begonnen ze te vechten/dansen en er was ook een maestro aanwezig (capoeiraleraar met zeer hoog niveau) en hij zong de liederen en heeft ook nog even z'n skills laten zien en dat was wel gaaf. Later gaf hij een soort presentatie over capoeira en dat was reuzeinteressant.
XIII. Voor de rest zijn er nog heel veel dingen gebeurd maar die vertel ik later!
XIV. Liefs,

XV. Maria

  • 06 Februari 2012 - 18:54

    Anne:

    Ziet er allemaalsuper uit marietje!! Maar wel goed passen op jezelf he!!:-)
    xxx

  • 06 Februari 2012 - 20:55

    Tante Miek:

    Gelukkig, je bent er nog! Duurde wel lang dit keer voor we wat hoorden. Maar als ik lees wat er zoal gepasseerd is, heb je ook amper tijd om aan je thuisland te denken!!! Volgens mij wil jij nooit meer terug! Leuk dat je plaatjes meestuurt.
    Hier heerst een zeer besmettelijke ziekte; de 11-stedenkoorts!
    Groetjes en bedankt voor je verhaal Marie.

  • 09 Februari 2012 - 18:55

    Agnita:

    Wow Maria, wat een toestanden! Ik hoorde dat je waarschijnlijk morgen Salvador verlaat. Geen overbodige luxe zo te horen. De foto's zien er leuk uit, zo te zien was er ook veel gezelligs te doen. Lees je verslag trouwens nu pas. Sinds ik Facebookloos door het leven ga, mis ik wel eens wat blijkbaar. Hopelijk lukt het om binnenkort te skypen, lijkt me gezellig. Goede reis (3x overstappen?) en doe voorzichtig! Liefs
    Trouwens, gisteravond hebben ze bekend gemaakt dat de 11stedentocht niet gaat lukken. Schijnbaar waren alle hotels daar al volgeboekt, jammer maar helaas :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maria

Actief sinds 06 Nov. 2011
Verslag gelezen: 476
Totaal aantal bezoekers 50835

Voorgaande reizen:

19 November 2011 - 30 November -0001

Destination unknown

Landen bezocht: